Far Cry
V průběhu uplynulého týdne jsme byli pozváni, abychom se společně s 5000 dobrovolníky zúčastnili uzavřeného multiplayerového betatestu akční střílečky Far Cry od CryTeku a UbiSoftu. A jelikož už s podobným testováním máme bohaté zkušenosti, využili jsme toho, abychom vám mohli přinést jedny šťavnaté, voňavé a chutné první dojmy.
Podobných her, kde si hrajete na vojáky, vychází v poslední době neskutečné množství. Jen málo z nich si však zaslouží pozornost. Důvodem bývá špatné grafické zpracování, nulové množství nových nápadů, nejrůznější chyby, mizerná zábavnost a hratelnost. Oproti nim vypadá Far Cry velice nadějně, dokonce více než nadějně. Toto konstatování jsem si neodpustil záměrně, i když na vyřknutí nějakého konečného ortelu je ještě brzo. A kde se vlastně Far Cry odehrává?
• Zdání klame
Zkuste si představit krásný ostrůvek kdesi v Pacifiku. Průzračná voda. Jasné nebe prosté hurikánu. Sluníčko svítí, travička se zelená, nikdo se nikde netopí. Čili, naprostá idylka. A přesně takhle vypadá Far Cry. Po grafické stránce naprosto skvostně. Je to dokonale zpracovaná a velice líbivá virtuální a do nejmenších detailů vykreslená realita. Skoro by se dalo říct, že je to místo pro dovolenou jako stvořené. Mám na mysli takovou tu neaktivní dovolenou, strávenou lenošením, opalováním se, pozorováním výletnic oděných do titěrných bikinek. Ovšem...



TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
... tohle není případ Far Cry. Místo mírumilovných výletnic se zpravidla nedaleko u cesty válí samopal, kousek dál granáty a krabičky s municí. Kontrolní otázka tedy zní: Co udělá hráč počítačových her? Možnost a) vydá se hledat výletnice v bikinkách. Možnost b) začne volat o pomoc. Možnost c) vezme samopal a půjde si zastřílet. Asi tušíte, že "c" je správně.
• Čas vstoupit do hry
Jako první variantu jsem si zvolil Team Deathmatch. Skočil jsem tedy do síťové hry, ale můj život netrval příliš dlouho. Rázně ho ukončil tlumený výbuch, který mi měl lehce napovědět, že na ostrově nejsem sám. Že by sopka? Když nad mojí hlavou proletělo něčí bezvládné tělo, měl jsem jasno. Zběžně jsem tedy prověřil základní arzenál zbraní, sestávající se z mačety na prosekávání husté džungle a z poloautomatické pistole, s tím, že na volání o pomoc budu mít ještě času dost.
Chyba. Měl jsem vyřvávat hned od začátku. Protože co si budeme povídat, základní výzbroj je v této hře "nic moc". Na mačetu vám nikdo nenaběhne a s pistolí na pět metrů netrefíte ani maštal (garáž na koně). Nebo alespoň já jsem netrefil. Podle toho také na konci hry vypadalo moje skóre. Zabitých = 0; zabit = 25krát. To nebyl důvod k oslavě. A protože jsem si připadal lehce trapně, byl čas se nenápadně vypařit. Preventivně. Dřív než do mě začnou střílet vlastní hráči, jenom abych nepřidával body soupeřům.
• Deathmatchový chaos
Zkusil jsem tedy FFA, což je zkratka pro Free For All. Je to klasický DeathMatch, kde každý hraje za sebe a kde mojí neschopností netrpěl celý tým. Tento mód vypadal zpočátku velice lákavě, ale záhy jsem zjistil, že se v praxi jedná o naprostý chaos. Při troše štěstí to šlo, ale jakmile se do hry dostal větší počet hráčů, objevovali se protivníci všude možně. Přede mnou, za mnou, vedle mě. Než jsem kolikrát vůbec zjistil, odkud jde střelba, už jsem se válel na zemi v kaluži krve. Utéct nebylo kam a vzhledem k nastalé panice nebyl problém vyprázdnit zásobník (nebo dva) a netrefit v džungli vůbec nic. Na tom má/měla podíl pravděpodobně i kvalita síťového kódu, která se mi nezdála zrovna optimální a hlavně hardwarové nároky. Ale k těm se vrátím později.



Poslední herní mód, který byl v MP betě k dispozici, se jmenuje Assault. Kdo měl rád tento typ hry třeba v Return to Castle Wolfenstein, ten si ho oblíbí i tady. Přestože jde o velice rozdílný zážitek, jistá podobnost tu je. Assault je týmová hra, jejímž cílem je splnit ve stanoveném pořadí a čase určité úkoly. Například zajmout vlajku a udržet jí na stožáru po určitou dobu. Zatímco jeden tým útočí, druhý brání. Když je kolo skončeno, role se otočí. Ti, co útočili, brání a ti, co bránili, zase útočí.
• Herní třídy v módu Assault
Stejně jako v podobných titulech, i ve Far Cry si kromě týmu, za jaký budete hrát (zde červený nebo modrý), musíte ještě zvolit svojí úlohu ve hře, "povolání". Na výběr máte ze tří možností: Grunt, Support a Sniper, přičemž u každého si pak ještě můžete vybrat druh zbraní a výbavu, kterou ponesete. Pro vaši lepší představu je tu stručný popis:
Grunt - je asi nejsilnější povolání ve Far Cry. Jeho nevýhodou je, že se pohybuje pomaleji než ostatní, ale k dispozici má velký arzenál zbraní - OICW, AG36, M249 SAW, P90 a dokonce opakovací brokovnici.
Support - nejzajímavější herní třída ve Far Cry, k čemuž se za malou chvíli dostanu. Přestože jeho primární úlohou není boj, ale podpora ostatních, pohybuje se nejrychleji. Může nosit lékárničky a léčit tak sebe nebo ostatní. Může také ničit obranná opevnění a valy soupeře.
Sniper - klasické a oblíbené povolání. Jednak proto, že pomocí odstřelovací pušky AW50 se 4-násobným zoomem dokáže dostat protivníka na jeden, maximálně dva výstřely a to na obrovskou vzdálenost několika kilometrů. A také proto, že místo odstřelovací pušky může nosit smrtící raketomet, což je opravdu vychytaná věcička. Všem sniperům-začátečníkům přidám jeden tip. Pokud se špatně trefujete, zkuste zadržet dech (mezerník) a při zoomování stisknout klávesu „V“. Třeba to pomůže.
• Bohatá výzbroj
Výhoda je také to, že můžete nést až 4 zbraně. Ty můžete libovolně sbírat od padlých nepřátel a zase je zahazovat, když vám doje munice. Autoři Far Cry si vůbec na zbraních dali záležet. Jednak se velice nápadně podobají svým reálným protějškům a některé jsou opravdu věrně ztvárněny. Navíc, skoro každá zbraň má nějaký alternativní mód střelby. A to se dá velice vhodně využít. Tak například OICW má jako alternativní mód palby explozivní náboje. AG36 zase granátomet. U ostatních, jako je například karabina M4 nebo samopal MP5, je možné střílet automaticky nebo jednotlivé střely. Samozřejmě s větší přesností a menším rozptylem.



Zajímavou funkci má i dalekohled. Pokud si na něm označíte nějaký cíl, bude se vám v levém dolním rohu na radaru ukazovat jeho poloha do té doby, dokud nezemře. Ideální věcička pro hráče-lovce. Určitou perličkou také je, že házet se dá kromě normálních třaskavých a kouřových granátů také šutry.
• Francouzák, nápad za milion
Při vstupu do mapy v herním módu Assault jsem rovnou vybral úlohu podpůrné jednotky, neboli "Support". Protože jako čistě bojová jednotka jsem se zrovna neosvědčil. A vyplatilo se. Záhy jsem přišel na to, že toto povolání skýtá netušené možnosti. Support má totiž ve výbavě (kromě jiného samozřejmě) francouzák, neboli tzv. francouzský klíč. Napřed jsem netušil, co sním. Majznout s ním někoho po hlavě? To mi nepřišlo moc rozumné. Ale pak jsem na to přišel.
Můj tým zrovna usilovně bránil, takže byl čas otestovat, co se dalo. Když jsem pak chvíli kroutil francouzákem u jedné z nevinně vyhlížející bedýnek, na které byly položené nějaké plánky, do deseti vteřin jsem z té krabice zbudoval třípatrovou věž s plně funkčním rotačním kulometem na vrcholu. A to nebyl všem překvapením konec. Z jiných bedýnek šel zbudovat bunkr nebo betonové zdi a valy, které se dokonce daly i opravovat. Nádhera. Takže i když jsem chvílemi tvořil pouze potravu pro Snipery, podařilo se mi za chvíli vytvořit několik poměrné solidních opevnění a uzavřít hlavní přístupové cesty k naší bázi.
• Granát je kulatý a Země taky
Jakmile se však soupeř dostal do role bránícího, zachoval se stejně. I on využili možnost postavit si vlastní betonové hradby, věže s rotačními kulomety a opevnění, proti kterým není zrovna nejjednodušší útočit. Tentokrát jsem pro změnu tvořil potravu nejenom pro snipery, ale i pro rotační kulomety a zároveň dospěl ke zjištění, že ve Far Cry fungují fyzikální zákony.
V případě, kdy tým útočí, je role jednotky jménem "Support" zcela odlišná. Nespočívá jenom v léčení hráčů v týmu. Občas se také musí dostat k betonové hradbě a pokusit se jí nějakým způsobem zlikvidovat. Například tím, že jí granátem vyhodí do vzduchu, o což jsem se pokoušel i já. Jenomže jsem si neuvědomil, že je k tomu potřeba trochu cviku a že se svah ode zdi svažuje. Co se stalo? Jakmile jsem hodil granát, nevěřícně jsem koukal, jak se mi granát skutálel zpátky pod nohy, kde následně explodoval. To samé jsem později zkoušel s bombou, která se mi pro změnu odkutálela do vody, kde zlikvidovala právě projíždějící lodičku. Bohužel i s kolegou, který se na ní zrovna plavil.



• Skvěle zpracovaná vozidla
Tím jsem se tak trochu oklikou dostal k několika vychytávkám, které ve Far Cry najdete. Za zmínku stojí především nejrůznější dopravní prostředky, kterými se můžete podle libosti projíždět po ostrově. Pokud jste pozorně sledovali naši sekci trailerů, asi vám neuniklo jedno z videí, ve kterém se voják vznáší nad ostrovem na rogalu. To sice v multiplayerové betě nebylo oficiálně přístupné, ale byla tam například buggyna opatřená otočným kulometem, ze kterého bylo možné za jízdy střílet. Celkově se přiznám, že jsem nad tímto vozidlem doslova a upřímně žasl.
Nestává se často, aby se ve hře, která je primárně akční střílečkou, nacházelo vozidlo, u něhož lze rozsvěcet a zhasínat světla a které se chová jako opravdový vůz. Jako auto, které je schopné věrně kopírovat terén, má pohyblivé a nezávislé zavěšení kol. Zkrátka a dobře, auto, které normálně péruje. A to není vše. I pro toto vozítko platí fyzikální zákony. Takže když třeba prudce zabrzdíte a máte přední kola vytočená do rejdu (jako byste chtěli zatočit), přední kola se dostanou do smyku a auto pokračuje setrvačností stále rovně. A to je věc, kterou se nemůže pochlubit drtivá většina dnešních závodních her a věc, za kterou by se nemusel stydět ani kdejaký automobilový simulátor.
Buggynu je pochopitelně možné také zlikvidovat. Nehodou, utopením v moři nebo palbou z ručních zbraní. Těch možností je hodně. Je třeba ale dodat, že vozítka nejsou ve hře samoúčelně. Představují nespornou palebnou sílu a hlavně slouží k rychlému překonávání velkých vzdáleností. I když to totiž na první pohled nevypadá, jsou mapy pro hru po sítí docela rozlehlé.
• Možnosti a HUD
Vaše postava má v pravém dolním rohu celkem tři ukazatele. Na nich je znázorněno zdraví, stav brnění a to, jak jste na tom momentálně s dechem. Oproti některým jiným hrám nemusíte ve Far Cry přijít o zdraví jenom tak, že vás někdo trefí. Ale také například tak, že spadnete z velké výšky. Pokud se rovnou nezabijete, je úbytek zdraví spojen se zajímavým efektem třesoucí se a rozostřené obrazovky. Ten se dostaví i tehdy, pokud těsně vedle vás nastane výbuch. Zmíněný efekt je velmi podobný tomu, jaký jste mohli vidět například ve hře Call of Duty.



Samostatnou kapitolou je potom onen ukazatel stavu dechu. Pokud se například rozhodnete sprintovat, je kyslíková zásoba vaší postavy docela podstatná. Jakmile se vyčerpá, je rázem s vaším sprintem amen. Kdo by ale čekal, že pokud se s vaší postavou chcete jít potápět, musíte pod vodou zadržet dech? Far Cry na to má zvláštní klávesu a ukazatel společný pro sprint. Takže pozor na to. Jinak vaše postava umí klečet, ležet, běžet, sprintovat skákat, plavat, potápět se a normálně chodit. Může se také vyklánět do stran, takže v tomto ohledu Far Cry nijak za svojí konkurencí nezaostává.
• Hardwarové nároky
Fyzika i detailní grafika s texturami ve vysokém rozlišení si pochopitelně žádá svoje. Není nutné mít grafickou kartu poslední generace ani nějaký super rychlý procesor, pokud vám nevadí hrát na snížené detaily. Vřele ale doporučují více jak 256 MB RAM. To je nutnost. Bez velké RAM má hra tendenci stěhovat nejprve všechna data na pevný disk a zase zpátky do RAM, přičemž je schopna toto kolečko někdy opakovat víckrát, než je zdrávo, což zrovna neprospívá k plynulému hraní. Nehledě na to, že se jednotlivé levely nahrávají s malou RAM velmi dlouho. Autoři sami uvádí předběžné (doporučené) hardwarové nároky, v nichž se můžete dočíst toto:
Pentium 4 1.7 GHz
512 MB RAM
GeForce 4MX / Radeon 9x00 Pro nebo lepší (GeForce 2 MX není podporována)
500 MB volného místa na pevném disku (+ místo pro odkládací soubor Windows)
Operační systém Windows 2000/XP
DirectX 9.0b
Pro graf.čipy NVIDIA ovladače ForceWare 53.03 (kdo má problém, použije 44.03)
Pro graf.čipy ATI ovladače Catalyst 3.9 nebo vyšší
A hlavně, nemít spuštěné žádné aplikace na pozadí Windows, protože hra je extrémně náročná na procesor. Tzn. žádný antivirus, žádný klient pro zasílání zpráv (ICQ) a žádné sdílení souborů. Učastníci betatestu pak ještě museli mít funkční konto u UbiSoftu s heslem a originální CD-klíč, ale to se vás již nebude týkat.



