Need for Speed Most Wanted
Závodní série Need for Speed letos slaví kulaté narozeniny. Ani se tomu nechce věřit, ale značka NFS je s námi opravdu už deset let. Poslední dobou ovšem tahle „žijící legenda“ ztratila hodně ze svého lesku - v očích pamětníků tedy určitě – a novodobá pokračování jsou přijímána s rozpaky. Není divu, počínaje titulem Hot Pursuit 2 se série možná až příliš orientuje na mainstream a konzolový trh, což PCčkáři nesou hodně těžce. Navíc posledními přírůstky byla dvojice silně arkádových Undergroundů, které jedni brali jako vítané oživení (se všemi klady i zápory) ti druzí (převážně fandové „starých dobrých“ dílů) naopak jako definitivní konec.
Poněkud pošramocenou reputaci série by mohl napravit aktuální Most Wanted. Na první pohled sice působí trochu jako mutant, jelikož ve své podstatě vychází z loňského NFSU2 a kdyby se hra honosila podtitulem Underground 3, nikdo by se asi příliš nedivil. Znovu tu máme ilegální pouliční závody, provozované skupinkou umělohmotných frajírků. A znovu se hraje o prestiž a reputaci, přičemž veliký důraz je kladen nejen na výkon vozu, ale též na jeho vizuální podobu. Naštěstí hra obsahuje i množství prvků z oblíbené a „nezávadné“ řady Hot Pursuit, což v praxi znamená návrat policejních honiček, jakožto i klasických sportovních aut.
• Vítejte v Rockport City
Dějištěm hry se stává město Rockport, fungující na stejném základu jako Bayview v druhém Undergroundu. Po ulicích se dá naprosto volně jezdit a libovolně využívat všechny ty odbočky, nadjezdy, dálnice a obchvaty. Vítanou novinkou je změna denní doby (konečně se zase jezdí za bílého dne), stejně jako návrat některých prostředí, připomínajících přecházející díly série. Kromě centra města, plného výškových budov a mrakodrapů se zde totiž objevují i silnice vedoucí lesem, industriální zóna či přístavní čtvrť s doky. Během některých závodů se podíváte také k pobřeží, jezdí se i v betonových odvodňovacích kanálech a na široké dálnici. Na vyloženě volnou krajinu, s občasným průjezdem skrz vesničku, tu pravda nenarazíte. Přesto je radost vidět znovu místa, jak vystřižená z NFS: Porsche nebo prvních Hot Pursuitů.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img1x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img2x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img3x.jpg)
• Staré známé herní módy
Také herní systém je hodně podobný NFSU2. Ve svém autíčku se potulujete městem a hledáte aktivní body, na kterých se „něco děje“. Svítící barevné kruhy jsou jasně vidět už z dálky, jejich barva navíc předem prozrazuje, o jaký typ závodu se jedná. Pokud projevíte zájem zúčastnit se, soupeři se okamžitě sjedou na startovní čáru a klání může začít. Most Wanted nabízí celkem pět módů, známých opět vesměs ze série Underground. Sprint a Drag jsou tradiční závody z bodu A do bodu B, přičemž při Drag módu je dráha podstatně kratší a hráč musí manuálně a především včas řadit. Zatáčení je do značné míry zase zautomatizováno a lehkou korekcí se spíš jen mění jízdní pruhy.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/art12.jpg)
Populární módy Outrun a Drift kupodivu vypadly ze hry úplně. Pro "smykovací show" měl Underground připraveny speciální tratě, ale v Most Wanted prakticky není kde Drift uspořádat. Při troše snahy by se snad daly využít podzemní garáže, ale budiž, na dlouhé smyky se letos hrát nebude. Absence Outrunu je nicméně záhadou, tím spíš, že původně byl autory slibován. Všechny tratě jsou jinak při každém závodě obehnány „průhlednou zdí z plexiskla“, odbočit tudíž není kam. Jistě, občas se vyskytne nějaká ta zkratka, většinou ale jen v podobě úzkého průjezdu, kterým říznete zatáčku.
Osobně bych uvítal mnohem větší volnost – proč nemohou být závody vytvořeny jen za pomoci checkpointů? Hledat alternativní cesty městem by určite bylo zábavnější, než jen tupě letět předem vytvořeným korytem. Rovněž design tratí není příliš inovativní. Návrháři znovu dbali především na vysokou rychlost a skutečně ostré zatáčky tu prakticky neexistují. Na druhou stranu u novodobých dílů Need for Speed stejně není potřeba moc brzdit a pohodový průjezd pravoúhlou zatáčkou ve 150 km/h je naprosto běžnou záležitostí.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img4x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img5x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img6x.jpg)
• Pestrý vozový park
Po dvou letech temna, kdy panoval Underground, se na scénu vrací také klasická sportovní auta. Vozový park se sice bez několika „tuning značek“ neobešel ani v případě Most Wanted, nadšení však dozajista způsobí opětovná přítomnost vozů Lamborghini, Chevrolet Corvette, Porsche nebo Dodge Viper. Marná sláva, teprve s tímhle arzenálem v garáži je to ten pravý Need for Speed. K úplné spokojenosti chybí snad už jen nějaké Ferrari, McLaren F1, případně elegantní Jaguar. Kompletní výčet všech modelů přináší následující tabulka, sestavená na základě plné verze hry. Pořadí mimochodem kopíruje nabídku virtuálních prodejen města Rockport - tvůrci patrně chtěli zohlednit výkonnost a exkluzivitu jednotlivých vozů.
AUTA Z NFS: MOST WANTED
|
|
Lexus IS300
Fiat Punto Chevrolet Cobalt SS VW Golf GTI Audi TT 3.2 quattro Audi A3 3.2 quattro Mitsubishi Eclipse Audi A4 3.2 FSI quattro Toyota Supra Renault Clio V6 Mazda RX-8 Cadillac CTS Ford Mustang GT Mitsubishi Lancer EVOLUTION VIII Mercedes-Benz SL 500 Pontiac GTO Vauxhall Monaro VXR |
Porsche Cayman S
Subaru Impreza WRX STi Mazda RX-7 Mercedes-Benz CLK 500 Lotus Elise Aston Martin DB9 Porsche 911 Carrera S Dodge Viper SRT10 Lamborghini Gallardo Porsche 911 Turbo S Chevrolet Corvette C6 Lamborghini Murciélago Ford GT Mercedes-Benz SLR McLaren Porsche Carrera GT |
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/art18.jpg)
Dvaatřicet „běžných“ automobilů z tabulky navíc doplňuje ještě čtrnáct bonusových vozů, prohnaných nekompromisním tuningem. Ano, jsou to auta vašich oponentů, ovšem díky specifickým součástkám se jedná o naprosté originály. Podobně vyšperkované modely prostě hráč nemá šanci postavit, ani kdyby se rozkrájel a získat je lze pouze v přímém souboji. Celkový počet padesáti vozů pak završuje kvarteto ve složení BMW M3 GTR, Mercedes-Benz SL65 AMG, Chevrolet Corvette C6.R a Porsche 911 GT2. To ale „zahraje“ až na úplném konci hry, jelikož je smluvně vázáno na 100% dokončení kariéry a všech Challenge závodů.
• GPS navigace a teleport
Jak tvůrci sami přiznávají, volný pohyb městem byl v případě druhého Undergroundu po chvíli dost nudnou záležitostí. Mezi závoděním zkrátka nebylo moc co dělat - hráč maximálně mohl navštívit mechaniky nebo krášlit své autíčko v tuning shopu. Most Wanted je na tom zdánlivě podobně. Když zrovna neprobíhají závody, trávíte čas v garáži, případně utrácíte vyhrané peníze – tu nákupem nových součástek, tu pořízením zbrusu nového vozu. Díky přehledné mapě nemusíte příslušné budovy dlouze hledat, komu by snad dělala potíže orientace, použije pohodlný naváděcí satelitní systém GPS.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img7x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img8x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img9x.jpg)
Pro lenochy byl dokonce implementován i jakýsi teleport, na závody a po nákupech už tedy není nutné ani dojíždět. Stačí si jen pěkně v klidu domova zvolit vysněnou lokaci na mapce a hra vás tam v mžiku dopraví. Tuhle vymoženost však doporučuji používat jen v nouzi nejvyšší, neboť o zábavu mezi přejezdy je postaráno díky místní policii. Ta úzkostlivě dbá na dodržování zákona a všechny přestupky okamžitě trestá.
• S policií v zádech
Honičky s policií hru neuvěřitelně oživují a kontrast se sterilním světem Undergroundu (kde strážci zákona patrně spali) je do očí bijící. Udržet v městském provozu na uzdě silné sportovní auto prakticky nelze, první porušení předpisů je tedy pouze otázkou času. Zájem policie o vaši osobu (respektive váš vůz) poznáte ihned. Hra se náhle zastaví, obraz dostane namodralý nádech a kamera zazoomuje do dálky, aby v detailu odhalila příčinu nenadálých potíží. Většinou se jedná o policejní hlídku, jedoucí opodál nebo naopak civilní sedan, zastrčený někde v boční ulici. Problémy však může způsobit i radar, při vysoké rychlosti je přece jen snadné ho přehlédnout.
Způsobů, jak vyřešit nastalou situaci, existuje hned několik a záleží pouze na vás, jaký zvolíte. Předpokládejme, že zastavit a platit pokutu většina hned zavrhne. Dobrá, další možností je útěk. Pokud nejste hledaným výtržníkem, poldové většinou nemají enormní zájem na dopadení a pronásledování se zúčastní sotva dvě-tři auta. Ty samozřejmě není problém setřást, stačí jen zmizet jim z očí a během chvilky je klid. Mnohem horší scénář nastane v případě, když na místním oddělení máte nějaký ten vroubek. Policie si vede detailní záznamy o všech hříšnících a čím tlustší vaše složka je, tím větší je i snaha dostat vás za mříže. Na policejní frekvenci (kterou máte naladěnou v autě) hned uslyšíte čilou radiovou komunikaci a většinou následuje i prosba o přivolání posil.
• Heat meter
Aktivita policie je hodně závislá na heat meteru. Bezejmenný pirát silnic, který právě otestoval maximální rychlost svého vozu, nikoho příliš nezajímá. Naproti tomu recidivista, jenž svými kousky trápí místní sbor den co den, je logicky veřejným nepřítelem číslo jedna. Agresivita a dovednosti policie tu jsou obecně vyšší, než kdy dřív (zapomeňte na legraci z Hot Pursuit) a Most Wanted je společně s Driverem asi jedinou hrou, která v tomhle ohledu dokáže navodit pocit nebezpečí a bezmoci. Heat meter rozeznává celkem pět úrovní, přičemž první tři jsou spíše na rozehřátí – koho by taky vzrušovalo „pouhých“ deset policejních vozů ve zpětném zrcátku nebo občasný zátaras?
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img10x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img11x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img12x.jpg)
Když však moje černé Lamborghini Gallardo dosáhlo úrovně čtyři, viditelně přituhlo. Poldové začínají v tu chvíli jednat pravděpodobně podle manuálu pro krizové situace a neváhají použít všechny dostupné prostředky. Do akce je povolán nejen vrtulník, ale i těžká terénní SUV-čka (utočí hlavně z protisměru), snad každý druhý zátaras nejednou disponuje pásem s hřeby a ke slovu přijdou i speciální formace a strategie – pojem rolling roadblock asi netřeba vysvětlovat. Dostat se z podobné šlamastyky už chce pevné nervy i notnou dávku štěstí. Poslední úroveň je pak více méně o náhodě, neboť do pekelného běsnění se zapojuje i policejní Corvetta seržanta Crosse, který platí za nejlepšího řidiče v Rockportu.
• Cooldown mode
Metodu „kdo uteče vyhraje“ lze k setřesení policie použít prakticky jen v začátku. V pozdějších fázích hry už musí přijít ke slovu hrubá síla. Přetlačit lehkým sportovním vozem těžké policejní sedany moc často nevychází, vypomoci ale může klidně jedoucí civilní doprava. Stačí ťuknout do několika taxíků, ty následně zatarasí silnici a pár policejních aut zůstane po nárazu už navždy nepojízdných. Efektní i efektivní kratochvílí je též jízda v protisměru – vsaďte se, že po chvíli to někdo z poldů nezvládne a čelní srážka ho nemine. Fajn, polovinu sboru máme vyřešenou, tak co s tím zbytkem? Posily tu budou co nevidět. Co třeba využít ten kamion na horizontu? Postačí jen lehký náraz do návěsu a naložené klády se rozkutálí po silnici. Tohle už nepřekonají ani policejní jeepy.
Pakliže se podaří zlikvidovat většinu pronásledovatelů a žádní další nejsou v dohledu, přechází hra do Cooldown módu – je čas definitivně zmizet. Modrá stupnice postupně nabíhá, rychlost „ochlazení“ je však závislá na odměně, kterou na vás policie vypsala. Je-li po vašem voze velká sháňka, jen postávání v zapadlé uličce obvykle nestačí. Hlídky vždy důkladně pročesávají okolí, ideální je proto najít nejbližší hiding spot, tedy bezpečný úkryt. Může to být myčka aut, prázdný dvůr někde stranou nebo opuštěná hala v tovární čtvrti. Když se dílo podaří a měřák doběhne až na konec, je vyhráno. Honička je započítána coby úspěšná a všechny škody na majetku či zničená policejní auta vylepší vaší reputaci v komunitě pouličních závodníků.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img13x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img14x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img15x.jpg)
• Pursuit Breaker a Speedbreaker
Úniky před strážci zákona mohou být ovšem mnohem variabilnější a k likvidaci dotírající policie lze s úspěchem využít i okolního prostředí. Během honičky se na mapě zobrazují takzvané Pursuit Breakery, což jsou místa jejichž destrukcí za sebou prakticky zavřete dveře a pronásledovatelé mají smůlu. Pokud máte v zádech skupinku policejních vozů, není od věci zajet kupříkladu na benzínovou pumpu. Srážka stojanů v plné rychlosti způsobí její explozi a jaká byla policie! Podobně zafunguje i stržení lešení stojícího na blízkém chodníku, podražení sloupů podpírajících stříšku drive-in restaurace… a takových míst jsou po celém městě desítky. Jistě, tyhle skopičiny nemají s realitou nic společného, ale co už, hrátky s policií připomínají spíš akční film a tam jsou podobné záležitosti přece samozřejmostí.
K filmově/hernímu standardu patří od jisté doby také efekty z Matrixu v podobě zpomalení času. Most Wanted v tomhle ohledu nezaostává a bullet-time je zde pojmenován jako Speedbreaker. Jeho uplatnění sice není tak zásadní jako u Maxe Payna, v určitých chvílích ovšem dokáže situaci řádně zjednodušit. Já ho nejvíce používal při prorážení zátarasů, kdy se několik vteřinek k dobru hodí k rozboru situace. Možná si vzpomenete na zátarasy alá první Hot Pursuit, kdy uprostřed cesty stála dvě policejní auta a po stranách bylo spousta volného místa. S tím je u Most Wanted konec, protože když zátaras, tak opravdu po celé šířce silnice. Chvilka na rozmyšlenou tedy přijde vhod, přinejmenším je čas nasměrovat vůz do úzké skulinky nebo alespoň zaměřit správnou část barikády – pamatujte, že trefit auto na straně motoru není moc dobrý nápad.
• Blacklist a Rap Sheet
Příběh hry se točí kolem Blacklistu, tedy černé listiny patnácti nejlepších pouličních závodníků. Na jeho vrcholu stojí Razor Callahan, který hned v úvodu vyhraje (ne zrovna fér způsobem) vaše BMW M3 a celou dobu jste tak hnáni vidinou pomsty. Aby vůbec mohlo dojít ke vzájemné konfrontaci, je třeba prokázat jisté kvality a postupně se probojovat až na druhou příčku listiny. Automaticky nepřicházejí ani výzvy k jednotlivým soubojům - každý borec má stanovena určitá kritéria a teprve po jejich splnění je ochoten se utkat. Tradičně se jedná o počty vítězství v závodech a svou roli hrají i položky Milestones a Bounty. Nebudu se snažit o krkolomný překlad, stačí když prozradím, že vlastně nahrazují prestiž a reputaci ze světa Undergroundu. Obě mají co dočinění s policií, potažmo se záznamy, které si tato instituce vede o každém pirátu silnic.
Policejní databáze je v menu přístupná pod kolonkou Rap Sheet a pikantní je, že do počítače na místní stanici se hráč loguje na dálku, pod jménem seržanta Crosse. Pečlivost a detailnost všech statistik mne naprosto ohromila, rád bych věděl který úředník (a hlavně jak) by něco takového dokázal dát dohromady. Jsou tu údaje o každém přestupku, o každé pokutě a zvlášť se eviduje i každá honička. Zpětně lze dohledat, jak dlouho trvala, kolik vozů při ní bylo poškozeno, kolik zcela zničeno, kolik hlídek bylo nasazeno, zdali zasahoval vrtulník či speciální jednotky, jestli byly použity zátarasy… Vědí prostě úplně všechno a zpětně také dokáží spočítat škody, které vaše bezohledná jízda způsobila na majetku.
Pokud splníte dané kvóty, ozve se nejbližší oponent z Blacklistu a klání může začít. Typu závodu je třeba se podřídit (vybírá ho vždy ten lepší) a přijmout musíte i podmínky v podobě místa a času konání. Jedou se většinou dva až tři závody a pokud uspějete (berou se jen vítězství), poražený soupeř v Rockportu končí. Bonusem je možnost vylosovat si z šesti ikon nějakou tu odměnu. Ve třech případech víte, co vás zhruba čeká – obrázky slibují exkluzivní součástky, v podobě unikátních tuningových dílů, speciálních brzd, turbodmychadel a podobně. Zbývající ikonky na sobě mají otazníky, riskovat se ale vyplatí jelikož skrývají propustky z vězení, poukázky na „vykoupení“ aut zabavených policií a získat lze i klíčky od závoďáku, jehož majitele jste právě zostudili.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img16x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img17x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img18x.jpg)
• Zjednodušený tuning a upgrady
Když už byla řeč o vylepšení auta a o tuningu, je dobré zmínit jistá zjednodušení oproti Undergroundům. Součástek, jež lze v Most Wanted na vozy přimontovat, podstatně ubylo, což ovšem kvituji s povděkem. Tohle není noční neónová přehlídka s oparem oxidu dusného, ale regulérní (byť ilegální) závodění. Upgrady můžeme obecně rozdělit do dvou skupin, na výkonnostní a vizuální. Do první kategorie patří samozřejmě vylepšení motoru, převodovky, podvozku, pneumatik nebo třeba brzd. Nekupují se však jednotlivé díly, ale spíš celé pakety a kity – podobně jako v nedávném Cross Racing Championship. Rozené virtuální mechaniky holt EA rozmazlují v Undergroundech, tahle hra je designována pro „normální závodníky“.
Obchodníci v Rockportu zřetelně zredukovali také nabídku vizuálních dílů. V regálech se povalují přítlačná křídla a spoilery, lité ráfky, všemožně tvarované kapoty motoru i vstupy sání. Naproti tomu plastové prahy, nárazníky a vytažené blatníky se neprodávají jednotlivě, ale znovu jako „body kits“ sady. Největší volnost – co se úprav týče – zůstala zachována v případě vinylů a barevného provedení vozu. Změnit odstín karoserie, ráfků či tónování skel je dílem okamžiku, důvodem přitom nemusí být jen rozmary majitele. Lehká změna vizáže totiž snižuje Heat meter daného vozu. Mnohdy tak stačí jen vyměnit zadní křídlo nebo přestříkat vaše Porsche z bílého na modré a policie má zamotanou hlavu.
• Arkáda bez modelu poškození
Série Need for Speed byla vždy čistě arkádovou záležitostí, i když několik pověstných výjimek (koketujících více s realitou) by se přece jen našlo. Stačí vzpomenout na skvělý Porsche Unleashed, snad nejpopulárnější NFS vůbec. Most Wanted bohužel pokračuje spíš v trendu dvojice Undergroundů a jízdní vlastnosti aut - dá-li se tomu plavání po silnici vůbec tak říkat – patrně otráví nejednoho hráče. Tragické se zdají například rozjezdy, při kterých vůz vždy spálí pro efekt trochu gumy. OK, je to nadupaný sporťák, proč se ale musí podivně klepat a často i klouzat do boku? Takový Viper nebo Corvetta se (s plynem na podlaze) dokáže točit v kruhu celé hodiny, což může být problém, snažíte-li se vymanit ze sevření policie.
Nic proti arkádám, ale poslední díly série NFS sklízejí v tomhle ohledu pravidelně kritiku. Přiznávám, že po pár hodinách strávených s Most Wanted si člověk na chování aut docela zvykne. Ve vyšších rychlostech se fyzika zdá dokonce drobátko přítulnější a uvěřitelnější. Přesto by myslím nebylo od věci dát hráči znovu na výběr, chce-li hrát arkádu nebo ARKÁDU – vždyť dříve to u Need for Speed fungovalo k obecné spokojenosti všech.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img19x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img20x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img21x.jpg)
Vášnivé debaty pravidelně rozpoutá také model poškození, respektive jeho naprostá absence. Ono je vážně podivné, když se po nárazu do zdi objeví na karoserii jen pár škrábanců a maximálně praskne čelní sklo. V adrenalinové závodní hře, plné zběsilých honiček s policií, ale není na vylomená kola a pomačkané plechy místo. Ruku na srdce, v Most Wanted má šanci na přežití pouze zcela nerozbitné a „opancéřované“ auto. Jinak bychom si jen těžko mohli užívat klidně dvacet minut trvající únik před policií, při kterém zlikvidujete půl města, prorazíte deset silničních zátarasů a odstavíte polovinu policejního sboru.
• Zpracování na jedničku
Rozebírat detailně technickou stránku věci asi není nutné. Vizuálně je hra tradičně vynikající, EA si však ani tentokrát neodpustili mohutný motion-blur při vysokých rychlostech, pohádkové nasvícení a zázračně se lesknoucí silnice. Pokud je po dešti (počasí se opravdu samo střídá) nebo svítí prudké slunce, dá se to ještě snést. Asfalt made-in-EA se ovšem blyští, i když je pod mrakem. Naštěstí lze tyhle (mnohými nenáviděné) efekty vypnout.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/art25.jpg)
Hardwarové nároky se zdají docela rozumné, pro hraní na maximální detaily se však bez výkonné grafické karty neobejdete (vcelku pohodový chod na GeForce 3 překvapil, ale na GeForce 6600 GT to je úplně jiný zážitek). Hra využívá pokročilé technologie, položky jako shadow detail a car reflection ale z výkonu vaší grafiky ukusují možná až neúměrná sousta. Po snížení (či úplném vypnutí) zmíněných žroutů vystřelí počet snímků zobrazovaných za vteřinu skoro na dvojnásobek. O ne zrovna ideálním antialiasingu a filtrování textur jsme psali už v novinkách, k plynulému běhu bych doporučil i dostatečně velkou (optimálně 1GB) RAM. Celý Rockport se totiž nahrává do paměti plynule během jízdy, s rychlostmi kolem 300 km/h a interaktivním hudebním doprovodem mají tedy data docela napilno.
Při zmínce o hudbě musím vyzdvihnout výborný soundtrack který v případě série Need for Speed tradičně nemá chybu. Naprosto úžasná je hlavně instrumentální skladba The Mann od Paula Linforda, podbarvující honičky s policií. Nemůžu si pomoci, ale silně mi připomíná soundtrack k Nebezpečné rychlosti, pod nějž se podepsal Mark Mancina. Skvělou atmosféru během pronásledování navíc umocňují ještě hlášky z policejních vysílaček, stejně jako speciální zvukové „vžum“ efekty při těsných průjezdech kolem ostatních aut. Honičky zkrátka nabízejí výtečný, téměř až filmový zážitek, na němž se zvuková složka podílí minimálně z poloviny.
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img22x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img23x.jpg)
![](http://games.tiscali.cz/reviews/nfsmw/img24x.jpg)
• Dokonalá hra?
Need for Speed: Most Wanted je ve své podstatě dokonalá hra, lépe řečeno je přesně taková, jakou ji Electronic Arts a masy chtěli mít. Absolutně nepochybuji o tom, že bude trhat rekordy v prodeji a pravděpodobně zastíní i veleúspěšné Undergroundy. Kritizovat by jistě bylo co, ale předpokládám že odpovědní producenti by moje (někdy možná hnidopišské) připomínky bravurně odpálkovali s tím, že měli jiný záměr. Jistě by dokázali vysvětlit, proč znovu chybí replay a proč jsou v celé hře jen čtyři kamery? (zpětné prohlížení vypečených honiček mi opravdu schází). Proč je doprava ve městě i při nastavení na high poměrně řídká? (asi je pozvu na projížďku po pražské magistrále, ať vidí co je high-traffic) Nebo proč si při hraní kariéry nelze nastavit obtížnost ani vypnout funkci catch-up (v demu to šlo)? (dobrá, policie je hodně nekompromisní, ale soupeře bych snesl i ostřejší).
I přes všechny (veskrze nepodstatné) výhrady je ovšem nový Need for Speed velice chytlavý a hlavně ďábelsky hratelný. A o skvělou a neutuchající zábavu tu jde především. Jen samotná kariéra vydrží na dlouho, navíc si ji můžete i několikrát zopakovat, pokaždé s jinými auty a v jiných závodech. Hodně dobré jsou také Challenge series – což je soubor téměř sedmdesáti úkolů, při nichž se plní zadané úkoly s vybraným vozem (únik před policií na čas, maximální způsobená škoda, prorážení X zátarasů a podobně). Pravděpodobně až v režimu Quick Race asi oceníte množství tratí, které designéři navrhli. Sám jsem byl překvapený, že po celém Rockportu je vystavěno dohromady víc jak 130 závodišť pro Circuit, Sprint, Drag, Knockout a Speedtrap módy. Většinu z nich pak lze samozřejmě využít i v multiplayeru, který jde uspořádat po lokální síti a internetu ve 4 lidech.